lördag 17 november 2012

Smala mattips, mina egna favoriter

Hej, alla läsare! Nu ska jag visa er lite mat som går jättebra att äta om man vill gå ner i vikt utan LCHF. Den här maten är god och jättenyttig. Jag har valt ut dessa rätter noga.

CHILI SIN CARNE















Förlåt för den här bilden som är lite fel, men jag kan inte hitta min egen bild.
Detta är en väldigt fri maträtt. Det nödvändiga är krossade tomater, kryddor och bönor. Många grönsaker är goda. En utmärkt kylskåpsrensare! Stek grönsakerna i lite olja innan du har i tomatkrossen. Detta är en väldigt god maträtt som passar bra till ris. Men om du vill dra ner på kolhydrater för att banta kan du äta den som den är.

Förslag:
Två burkar krossade tomater
3 vitlöksklyftor
2 hackade gula lökar
ca 5 stora champinjoner
2 paprikor
2 tsk salt
1 tsk peppar
1 tsk paprikapulver
1 chili, det går också bra med chilipulver.
1 burk vita bönor (den med tomatsås är god att ha i, men det går också bra att ta bara bönor)
1 burk stora vita bönor
Basilika, oregano eller de örter du gillar


Den här böngrytan har jag lärt mig av mina vänner från Louisiana. Helt oljefri men ändå god, nyttig och proteinrik. Energisnål men håller dig mätt pga. den stora mängden protein. Mitt recept är nog inte exakt som originalet. Men det är gott och en av de få rätterna som min köttätarfamilj gillar starkt. DEN SKA KOKA I SEX TIMMAR på låg värme. Jag har nio "steg" på spisen och brukar ha tvåan när den kokat upp. Den får koka i en gjutjärnsgryta med lock. Ännu en gång får man leka lite själv med ingredienser. Att använda rivjärnet till alla grönsaker går jättebra och då får man mindre disk. Denna rätt går bra att äta med eller utan ris. Men inte pasta! Jag provade spagetti en gång, eftersom alla andra åt spagetti just den kvällen och det smakade illa.


Två gula lökar
Tre vitlöksklyftor
En eller två rivna morötter
En tomat skuren i ca åtta bitar
1/2 dl rökig sås, spelar inte så stor roll vilken, bara det är rökarom i den.
5-10 dl vatten. Ibland får man hälla på under kokningen, gå på känsla.
Ca 300 g bruna eller svarta bönor (hårda och okokta!)



Gillar ni recepten? Ska jag skriva lite snacks-tips? Vill ni att jag skriver om de allvarliga nackdelarna i LCHF?
Ha det bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar